Design trends

در مورد پنبه بیشتر بدانیم

پنبه پرمصرف‌ترین فیبر طبیعی در سراسر کره زمین است و در کنار ابریشم و پشم سه ماده بسیار مهم مورد استفاده در صنایع نساجی هستند. الیاف این ماده از گیاهان به دست می‌آید. به عبارت دیگر این فیبر از کنده شدن دانه گیاه و خارج شدن رویه بیرونی این دانه، به دست می‌آید. اگر به لباس‌ها یا جوراب‌های پنبه‌ای نگاه کنید، فیبرهای نرمی خواهید دید که شبیه مو هستند. این شکل از پنبه بعد از عمل ریستن و بافتن به دست می‌آید. این پارچه‌ها از نظر شیمیایی کاملا ارگانیک هستند و هیچ ترکیبیات مصنوعی ندارند.

سبک بودن پنبه و محافظت در برابر گرما باعث شد که به یکی از محبوب‌ترین ماده‌ها برای استفاده در صنعت پوشاک تبدیل شود و برای ساخت برخی محصولات، استفاده بیشتری نسبت به پشم و ابریشم داشته باشد.

تاریخچه استفاده از پنبه

تاریخ شروع استفاده از پنبه بین بشر آن قدر قدیمی است که برخی تاریخ‌دانان نمی‌توانند رقم دقیقی برای آن اعلام کنند اما برخی دیگر آن را 7 هزار سال پیش می‌دانند. غارهایی در کشور مکزیک اولین مکانی بودند که اثری از استفاده از پنبه در آن‌ها دیده می‌شود. به فاصله چند هزار سال استفاده از این ماده در هند، پاکستان، مصر، باهاما و اروپا دیده می‌شود. مردم باستان با استفاده از یک وسیله به نام دوک اقدام به کشیدن و پیچاندن آن می‌کردند تا سفت و کشیده شود. شستن، کوبیدن و فشار دادن پنبه از دیگر مراحلی بود که برای تبدیل پنبه به نخ توسط این افراد استفاده می‌شده است.

پنبه در خاورمیانه نیز به وفور یافت می‌شود. در عصر طلایی اسلام، اروپاییان با این ماده که از چین و ایران و هند تولید می‌شد، آشنا شدند و به شکل انبوه از آن استفاده کردند. این ماده در قرن پانزدهم به صورت عمده از طریق کشتی به هلند می‌رفت تا ریسیده شود و سپس در تمامی اروپا مورد استفاده قرار گیرد. با آغاز انقلاب صنعتی و ایجاد دستگاه‌ها به طور انبوه، دوک‌های ریسندگی به شکل دستگاه‌های بزرگ و سریع مورد استفاده قرار گرفتند و میزان استفاده از پنبه برای تولید پوشاک و پارچه افزایش یافت.

” پارچه‌های پنبه‌ای علاوه بر این که سلامت پوست بزرگسالان و نوزادان را تضمین می‌کنند، زیبا و بادوام هستند”.

 پنبه در کنار پشم، دو ماده‌ای بودند که در این دوران، جنگی برای استفاده انبوه آن‌ها در سراسر دنیای نساجی بین شرکت‌ها به راه افتاده بود. صدها سال بعد شرکت‌های نساجی آن قدر بزرگ شدند تا توانستند که ماشین‌های بسیاری فراوانی را خریداری کنند تا استفاده از انسان در تولید پارچه پنبه‌ای را به حداقل برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *